maandag 20 oktober 2014

Luuk is leep, Luuk is lastig, Luuk is los bij PSV

Luuk is leep, Luuk is lastig, Luuk is los bij PSV


Opzienbarend. Luuk de Jong is terug na een blessure: en hoe. Zaterdag maakte hij namens PSV een ijzersterke indruk. Zelfs tegenstanders spraken hun bewondering uit.

„Luuk de Jong won al zijn duels. Dat maakte het voor ons lastig voetballen. Hij was echt heel goed.” Dat zijn duidelijk woorden; nota bene afkomstig uit de mond van de tegenstander. AZ-middenvelder Viktor Elm wees na afloop van de kansloze nederlaag (3-0) bij PSV moeiteloos aan wie zaterdagavond het verschil maakte namens de koploper.



Ongelukkig
Bijna twee maanden geleden gaf PSV-aanvoerder Georginio Wijnaldum na de thuiszege op Vitesse aan dat De Jong beter in het spel betrokken moet worden. Die avond speelde de spits zelfs ietwat ongelukkig. Maar inmiddels is alles anders. Moeilijke hoge ballen ogenschijnlijk achteloos wegleggen met de borst, vanuit een aanname wegdraaien en een steekbal op maat geven en met slimme loopacties ruimte maken voor andere aanvallers: De Jong was de spil in het aanvalsspel. „Als een ploeggenoot even geen oplossing weet, kan hij de bal bij mij kwijt. Ik wil altijd aanspeelbaar zijn. Tegen AZ ging dat erg goed”, vond ook De Jong zelf.
De sterke spits erkent dat zijn teamgenoten hem steeds beter begrijpen. „Ik praat veel met jongens over hoe ik het best te bereiken ben. Vooral met de centrale verdedigers. Want voor hen is het prettig als ze de bal altijd kwijt kunnen bij me. En als ik wegtrek uit de spits, dan gaan onze snelle buitenspelers lopen in de ruimte die ontstaat.” Dat strijdplan leverde zaterdag de openingstreffer op. De Jong was weer eens slim weggelopen uit de punt van de aanval. Daar dook Luciano Narsingh op en die zorgde dankzij een perfecte pass van Jetro Willems voor 1-0. Adam Maher maakte het karwei af met twee treffers.


Hamstringblessure
De Jong komt net terug van een hamstringblessure, maar over de fitheid van de spits twijfelde zaterdagavond niemand in het Phillips Stadion. „Ik was er een tijdje uit, maar ik voel me nu een stuk sterker. Deed veel krachttraining, met name voor m’n benen.” De negentig minuten maakte de Achterhoeker niet vol; tien minuten voor tijd ging hij onder luid applaus naar de kant. „Doordat mijn teamgenoten mij zo vaak bereikten, was het een zware wedstrijd. Ik was moe.” Bovendien kon de PSV-bank naar hartenlust wisselen. De eindstand stond namelijk al bij rust op de borden.
De enige kanttekening bij zijn eigen spel plaatste De Jong tussen neus en lippen door, uitgesproken met een flauw glimlachje. „Helaas geen doelpunt gemaakt. Ik wil nog wel iets vaker voor het doel verschijnen.” Vooralsnog vond de 24-jarige aanvaller drie keer het net in competitieverband.
BreedteDat het tegen AZ – dat in uitwedstrijden dit seizoen doorgaans prima presteert – zo makkelijk ging, lag niet in de lijn der verwachting. PSV miste nogal wat spelers. Maar daarvan was weinig te merken. „Je ziet dat de club afgelopen zomer heeft ingezet op de breedte van de selectie. Ik bedoel: Hiljemark doet niet mee en Hendrix vervangt hem goed. Ook jongens als Jozefzoon en Isimat draaien moeiteloos mee. Ja, ik denk dat we de beste selectie van Nederland hebben. Dat mogen we best uitspreken. Bij ons klinkt ook geen gezeur van de jongens die op de bank zitten. Dat maakt ons ook sterk.”
Bovendien spelen de Eindhovenaren met lef. Het fysiek sterkere AZ ondervond het aan den lijve. Het ‘lichte’ middenveld met Maher, Hendrix en Guardado heerste. „Wij durven te voetballen. Veel meer dan aan het begin van het seizoen.”
SpitsDe Luuk de Jong die zaterdagavond bij PSV in de spits stond, deed veel denken aan de Luuk de Jong die drie jaar geleden bij FC Twente furore maakte. De man in kwestie zag ook een overeenkomst. „Bij Twente wisten mijn teamgenoten precies wat ze konden verwachten van me.” Dat is dus bij PSV ook steeds meer het geval. Kortom: Viktor Elm zal niet de laatste zijn die wenste dat De Jong niet meedeed bij de tegenstander.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten